Nie jest niespodzianką, że w Oksfordzie nastąpiła burzliwa reakcja na kampanię Rhodes Must Fall. Reakcja, jak i sama odpowiedź, była haniebna. Próbowali zaspokoić własną nostalgię, broniąc swojej przestarzałej mitologii. To była reakcja na szarpnięcie kolanem. Zamiast odpowiedzieć na wyzwanie kampanii Rhodes Must Fall, próbowali po prostu bronić swojej własnej mitologii.
Ruch Rhodes Must Fall jest jednym z wielu protestów, które miały miejsce na kampusach uniwersyteckich w RPA. Protesty te wahały się od prostego usunięcia posągu do bardziej złożonej próby demokratyzacji uniwersytetu. Wiele z tych protestów zostało nazwanych antykolonialnymi, a konserwatywne media były bardzo krytyczne. Pomimo kontrowersji wokół tych protestów, niektóre z najmocniejszych przekazów pochodzą od samych ruchów. W szczególności, ruchowi udało się usunąć pomnik Cecila Johna Rhodesa, który stał się symbolem trwającego w RPA rasizmu.
Podczas gdy ruch Rhodes Must Fall początkowo skupiał się na usunięciu posągu, później rozszerzył się, by objąć cały kampus i dyskryminujące środowisko Uniwersytetu w Kapsztadzie. Jednak ruch ten zawsze miał komponent intersekcjonalny. Zaangażowanych było wielu aktywistów studenckich, którzy ułatwili jego rozwój. Jego śladami zaczęli podążać także studenci z innych południowoafrykańskich uczelni. Na przykład, ruch odniósł sukces na Uniwersytecie Witwatersrand, oraz Uniwersytecie Stellenbosch.
Chociaż ruch Rhodes Must Fall jest ważnym tematem dyskusji na kampusach uniwersyteckich w całej RPA, istnieje niewiele literatury akademickiej na temat tych ruchów. W obliczu tej luki, najnowsza praca doktorska Safiyi Ahmed dostarcza pouczającej analizy tych protestów. Jej badania opierają się na danych z wywiadów oraz istniejącej teorii i wnoszą wkład do ograniczonej literatury na temat tych ruchów.
Ruch #RMF UCT był podstawą większego ruchu. Obejmował on szereg kluczowych graczy, w tym Black Radical Feminism Movement, Patriarchy Must Fall, Black Consciousness movement i Black Justice League. W ramach ruchu zainicjowano proces „Redress Rhodes”, który ma na celu wytworzenie bardziej świadomego i zniuansowanego zrozumienia spuścizny Cecila Johna Rhodesa. Ostatecznie opracowano notę transformacyjną.
W tym samym okresie pojawił się inny ruch, którego nazwa jest mniej niż jasna. Black Justice League wzywała do usunięcia nazwisk Woodrowa Wilsona z różnych budynków na kampusie. Podobnie ruch Czarnej Świadomości przyjął nazwę Azania House jako symbol dla Południowej Afryki.
Jednym z najwcześniejszych i najważniejszych wkładów RMF do uniwersytetu było stworzenie Memorandum Transformacyjnego. Memorandum nakreśliło szereg zaleceń, takich jak stosowanie technik dekolonizacji, pozyskiwanie pracowników uniwersyteckich z zewnątrz oraz usunięcie obraźliwych dzieł sztuki na kampusie. Niektóre z innych głównych innowacji ruchu obejmują rozwój hashtagu „Rhodes Must Fall” i stworzenie „RUReference List”.