Popularność tabletów na rynku spada. Nie jest jeszcze jasne, dlaczego tak się dzieje. Jedna z teorii mówi o tym, że brak innowacji na rynku tabletów powoduje, że wysyłki spadają. Inna, że ludzie przesiadają się na smartfony i telefony. Jednak tablet wyrzeźbił swoją własną niszę, szczególnie wśród zapalonych konsumentów cyfrowych. W rzeczywistości wiele szkół już przyjęło tablety do celów edukacyjnych.
Tablety były w przeszłości używane przez specjalistów z różnych dziedzin. Przydają się również do podtrzymywania radości maluchów. Chociaż mogą nie być tak potężne jak laptopy, są o wiele bardziej interaktywne. Niektóre z najbardziej popularnych zastosowań tabletów to oglądanie filmów, granie w gry, czytanie książek, wysyłanie wiadomości e-mail i korzystanie z sieci społecznościowych.
W początkowym okresie producenci tabletów uruchamiali na swoich urządzeniach systemy operacyjne, które wymagały rysika do obsługi. Stanowiło to kontrast dla topornych, skoncentrowanych na klawiaturze laptopów i komputerów stacjonarnych. Urządzenia te były jednak drogie w stosunku do standardowych notebooków, co sprawiło, że stały się mniej popularne. Wiele problemów sprawiała technologia ekranów dotykowych, które w niektórych przypadkach nie do końca działały prawidłowo.
W ostatnim czasie firmy musiały zaprojektować urządzenia ze zoptymalizowanymi systemami operacyjnymi. Dzięki nim użytkownicy mogą surfować po sieci, sprawdzać pocztę, a nawet grać w gry bez poświęcania mocy. Wiele procesorów ARM zostało zaprojektowanych tak, aby zapewnić dobre wrażenia użytkownika zarówno w przypadku mediów, jak i przeglądania Internetu. Ponieważ procesory ARM zużywają ułamek mocy tradycyjnych komputerów, mogą być bardzo energooszczędne. Ponadto procesory te poprawiają żywotność baterii, dzięki czemu mogą działać dłużej.
Ponieważ więcej firm weszło na rynek tabletów, stał się on bardziej konkurencyjny. Dziś dziesiątki smartfonów mają wyświetlacze o przekątnej sześciu cali lub większe. A phablety wypierają z rynku tablety.
iPad firmy Apple był najpopularniejszym tabletem przez ostatnie dwa lata, ale zaczyna tracić swój blask. Google stara się nadążyć za konkurencją. Tablety z systemem Android są już dostępne, a firma ma nadzieję, że może konkurować z Apple w przestrzeni tabletowej. Mimo to, ogólna liczba wysyłek tabletów wciąż spada.
Chociaż globalny rynek tabletów ma tendencję spadkową, nie spadł daleko. Globalna sprzedaż w I kwartale 2020 roku wyniosła 25,7 mln sztuk, co jest najniższą liczbą od I kwartału 2012 roku. Amazon wciąż sprzedaje na rekordowym poziomie. Mimo spowolnienia prognozuje się, że do 2022 roku sprzedaż tabletów osiągnie 158 milionów sztuk.
Ponadto posiadacze tabletów zgłaszają uzależnienie od urządzeń cyfrowych. Prawie połowa ankietowanych posiadaczy tabletów regularnie korzysta z wielu urządzeń cyfrowych w tym samym czasie. Z tego powodu producenci tabletów wydają miliony na promocję korzystania z ich urządzeń.
Aby odnieść sukces na rynku tabletów, producenci muszą zrozumieć typy użytkowników, którzy najprawdopodobniej kupią tablet. W przypadku millenialsów, gry i oglądanie filmów są najczęstszymi powodami, podczas gdy kobiety i mężczyźni polegają na swoich urządzeniach w poszukiwaniu wiadomości i informacji. Gen Xers są również wysoce skłonni do posiadania tabletu.